I Xalapa er det også bybusser som går ofte til alle deler av byen. Bybussene har en annen standard. Det er "arbeidshester" som tar deg fram dit du skal for en billig penge. Om vi skal til sentrum, kan vi gå ned til San Bruno og ta en buss, og det koster 7 pesos, ca 3 kroner. Om vi ikke er helt sikker på hvor vi skal av, kan vi spørre sjåføren, eller andre passasjerer. Det er alltid hjelp å få.
På bildet ser du trafikken en ettermiddag bortover calle Enriques forbi Parque Juárez.
Et annet alternativ er drosjer. Drosje til sentrum koster 20 - 25 pesos, og det er enkelt å få drosje. I denne byen med ca 650 000 mennesker er det mellom 3 - 3500 drosjer. Ringer vi etter en radiotaxi er det et tillegg på 5 pesos. Drosjesjåførene er alltid hyggelige og hjelpsomme, ofte ganske pratsomme. Og det er sikkert. Alle drosjebilene er av merket Nissan.
Gartebildet i Xalapa har forandra seg mye på de 12 årene siden vi var her sist. Bilparken er en helt annen, og det er overvekt av moderne og fine biler. Den gang var det veldig mange folkevognbobler som gikk som taxi. Ofte var passasjersetet foran på høyre side fjernet. Disse bilene er nå helt borte.
I gatene, spesielt i sentrum er trafikken ganske tett. I gata vår, Alberto Calderon, er det lite trafikk. Vi kan rusle i gata ned mot San Bruno. Men når vi kommer dit, er det mye trafikk. I sentrum er det mange enveiskjørte gater, og det er ofte tre felt. Andre store gater, som Ruiz Cortines, som går gjennom hele byen, har midtskille. Rundkjøringer er også vanlig.
Mye av trafikken er lysregulert. Men veldig mange steder er det manuell dirigering. Trafikkpoliti og trafikkbetjenter stå midt i kryssene, ved hjelp av fløyte og handsignal får de trafikken til å flyte, og skaper større sikkerhet både for de som kjører eller går. Syklister har jeg nesten ikke sett her.
Her er et brukbart interaktivt kart over Xalapa.'
Flere bilder på Facebook.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar